Myiasis of madenziekte bij het konijn

Regelmatig overlijden konijnen aan de madenziekte (eigenlijk huidmadenziekte genoemd). Deze ziekte wordt overgedragen door blauwgroene vliegen, Lucilia sericata. De vliegen leggen eieren rond de anus van uw konijn, vooral als het konijn aangekoekte poep heeft.

Een vieze poepkont

Een konijn heeft twee soorten keutels, namelijk gewone keutels en blindedarmkeutels. Een konijn moet zijn blindedarmkeutels opeten. Als hij dat niet doet, krijgt hij een vieze kont. Door de aangekoekte keutels kan de huid gaan irriteren en ontsteken. Soms wordt er dus ten onrechte gedacht dat het konijn last heeft van diarree.

Vliegen leggen eitjes, dit worden maden

De vliegen zoeken konijnen met vieze achterwerken, of konijnen die de lucht van diarree of urine bij zich hebben. Ze leggen eitjes op de poep of op de huid die ontstoken is. Uit deze eitjes ontstaan maden van diverse groottes: van heel klein tot wel 1 cm lang. Een made is wittig van kleur en kan zich redelijk snel bewegen. De maden die uitkomen, eten zich binnen 4 uur een weg naar binnen, kruipen onder de huid en richten enorme schade aan. Dit kan ook een bloedvergiftiging veroorzaken. Zonder snelle behandeling kan een konijn binnen twee dagen overlijden.

Myiasis voorkomen

• Zorg dat het konijn niet te dik wordt, geef niet te veel konijnenvoer maar wel ongelimiteerd hooi.
  • Houd het hok schoon en zo reukloos mogelijk.
  • Kijk iedere dag het konijn helemaal na, vooral onder de staart om te controleren of er geen ontlasting aan de vacht bij de anus gekleefd zit.
  • Ook wondjes zijn gevaarlijk, daar kunnen ook eitjes in gelegd worden.
  • Was het achterwerk van uw konijn als het vies is. Hiervoor kunt u uw konijn met zijn kontje in een bak warm water zetten. De aangekoekte keutels worden zacht door het warme water en kunnen uit de vacht gewreven worden. Droog uw konijn daarna heel goed af.
  • Hang fijne vitrage of vliegengaas over het konijnenhok om uw konijn tegen vliegen te beschermen.
  • Voor het konijnenhok dat naar urine stinkt, is een speciale spray "Fresh air" of "kooiverfrisser" verkrijgbaar die de vieze lucht afbreekt en daardoor verwijdert.
  • Preventief het konijn insprayen met myiasis spray.

Oorzaken voor zachte keutels

1. Te veel blindedarmkeutels
    Meestal ontstaat een overproductie aan blindedarmkeutels door verkeerd (te veel!) voeren, waardoor het konijn te dik is. Hij kan dan niet goed meer bij de anus om de blindedarmkeutels te eten. Het is ook mogelijk dat uw konijn door te veel voer meer blindedarmkeutels maakt dan hij nodig heeft. U lost het probleem dan op door minder brokjes te voeren zodat uw konijn meer hooi gaat eten.
    Ook fysieke problemen kunnen ertoe leiden dat uw konijn zijn blindedarmkeutels niet eet. Bijvoorbeeld gebitsproblemen zoals doorgroeiende tanden of kiezen, en haken aan kiezen. Of pijn bij het buigen van zijn lichaam door een kwaal of een wond, of een ziekte van het darmstelsel.

2. Te zachte blindedarmkeutels die niet gegeten kunnen worden.
    Blindedarmkeutels kunnen te zacht worden als uw konijn te veel koolhydraten eet. Konijnensnoep, fruit en gemengd voer zijn meestal koolhydraatrijk. De keutels blijven dan als een dikke plak aan de achterhand plakken. Geef uw konijn daarom geen snoep en alleen bij uitzondering fruit. Vul, als u gemengd voer geeft, het etensbakje pas weer aan, als het konijn alles op heeft. Anders is de kans groot dat hij alleen de lekkere dingetjes eruit eet en de bikskorrels laat liggen.

Kijk hier voor meer informatie over blindedarmkeutels.

ZIET U MADEN BIJ UW KONIJN? DIT EEN SPOEDGEVAL! NEEM DAN DIRECT CONTACT OP MET UW DIERENARTS.