Deze levensmiddelen zijn giftig voor katten

Onze nieuwsgierige katten testen graag als er iets interessants voor hun neus terecht komt. Veel levensmiddelen die we in onze huishoudens gebruiken, kunnen echter giftig zijn voor katten.

Medicijnen

Volgens een recente studie uit de Verenigde Staten vormen medicijnen de meest voorkomende oorzaak van vergiftigingen bij huisdieren. Geen wonder ook. Tabletjes zien eruit als snoepjes, en die probeert de kat maar al te graag uit. Pijnstillers zoals paracetamol zijn dodelijk voor katten. Bewaar medicijnen daarom altijd achter slot en grendel!

Gevaarlijke Coffeïne

Coffeïne maakt vermoeide mensen weer wakker, voor katten is het echter zeer ongezond. Het veroorzaakt bij hen onrust, hartkloppingen en trillende spieren. Als er slagroom op ligt, of als er melk in zit, likt de kat graag een aan een kopje koffie. Hou daarom altijd je drankje in het oog wanneer de kat in de buurt is.

Avocado

Avocado’s bevatten gezonde vetten voor ons mensen, omdat ze veel onverzadigde vetzuren bevatten. Bij katten leidt het innemen van avocado echter tot serieuze nier- of hartproblemen. Sommige vetzuren zijn namelijk voor katten erg gevaarlijk, ook in beperkte hoeveelheden. De avocadoplant zelf is ook bijzonder giftig voor katten!

Druiven en rozijnen

In rauwe toestand zullen onze katten vrijwel nooit druiven en rozijnen opeten. Maar als de vruchten in muesli of yoghurt zitten en er een bakje op het aanrecht blijft staan, dan is dit zeer verleidelijk voor de kat. De vruchten kunnen diarree en braken veroorzaken en zelfs leiden tot nierfalen, voor katten dus taboe!

Chocolade

Chocolade maakt gelukkig, zo zegt men. Maar voor onze huistijgers is deze zoete lekkernij absoluut geen geschikte beloning! Chocolade bevat de stof theobromine, welke zware vergiftigingen kan veroorzaken bij katten. Hoe donkerder de chocolade is, des te groter is het gevaar.

Uien, knoflook en bieslook

Knoflook mag dan misschien helpen om vampiers op afstand te houden, nieuwsgierige katten schrik je er absoluut niet mee af. Veel voedsel dat bereid is met knoflook en uien ziet er voor onze huistijgers aantrekkelijk uit. Maar knoflook, uien en ook bieslook bevatten zwavelverbindingen. Deze vernietigen de rode bloedlichaampjes van de kat. Als de kat er genoeg van opneemt, treden er vergiftigingsverschijnselen op.

Rauw varkensvlees

Vaak is het al gebeurd voordat we het door hebben: We staan in de keuken om het eten klaar te maken, dan gaat de telefoon en we laten alles even staan om hem op te nemen. Het kan voor je kat gevaarlijk zijn als je rauw varkensvlees laat staan waar hij bij kan, want het kan het Aujeszky-virus bevatten. Een infectie met dit virus loopt bij katten altijd dodelijk af. Rauw varkensvlees dus altijd goed afdekken en de kat tijdens het koken in het oog houden.

Suiker en zoet fruit

Met suiker en zoete vruchten is wat de kat betreft enige voorzichtigheid geboden. Teveel suiker is slecht voor de tanden en het eten van teveel suikerhoudende voedsel leidt tot overgewicht. De ander zo behendige katten bewegen zich steeds minder. Katten die te zwaar zijn, lijden vaak aan Diabetes mellitus. Volgens recent onderzoek is in West-Europa elke tweede huiskat te dik, een schrikbarend aantal!

Pas op met aangekocht kattengras

Gekocht kattengras moet altijd goed afgespoeld worden voordat de kat eraan mag zitten. Het kan (per ongeluk) in contact zijn gekomen met gewasbeschermende middelen. De goed bedoelde verrassing ontwikkelt zich al snel tot een gevaarlijke, giftige cocktail.

Zout, kruiden en smaakmakers

Een van de hoofdredenen waarom menselijk voedsel niet geschikt is voor katten is onze neiging om ons eten uitvoerig te kruiden. Zout, met mate, is ook voor katten gezond, maar als ze er teveel van eten, onttrekt dit teveel vocht aan hun lijf. Smaakmakers en kruiden bevatten etherische oliën, waar katten zeer gevoelig op reageren, onder meer met zware ademhalingsproblemen.

Rauw eiwit en zoetwatervis

Onze katten stelen op een onbewaakt moment graag wat rauw eiwit of rauwe zoetwatervis. Beide levensmiddelen bevatten in rauwe toestand echter enzymen die bepaalde B-vitaminen in het lichaam van de kat verwoesten. In grotere hoeveelheden opgenomen, kunnen zij daarom de gezondheid aanzienlijk schaden.

Bij vergiftiging telt elke minuut!

Wanneer je kat gif heeft ingenomen (of in geademd) telt elke minuut! Neem zo snel mogelijk contact op met de dichtstbijzijnde dierenarts. Neem zo mogelijk het (levens)middel mee dat de vergiftiging heeft veroorzaakt (of de verpakking) naar de dierenarts. Gebruik GEEN ZOUT om je huisdier te laten overgeven! Let op: Laten overgeven en het spoelen van de maag mag niet bij etsende stoffen, benzineachtigen of stoffen die schuimen!

Zo herken je een vergiftiging:
De volgende symptomen kunnen tekens van een vergiftiging zijn:

• Diarree, braken
  • Verdoofdheid, strompelen