Kattenkrabziekte

De naam spreekt voor zich: ziekte door een krab van een kat.

Kattenkrabziekte is een zoönose, een ziekte die van een dier overgebracht kan worden op mensen. Het is een zeldzame ziekte, de infectie wordt veroorzaakt door een bacterie (Bartonella henselae), die door het krabben van katten kunnen worden overgebracht. Een kat kan deze bacterie in het bloed hebben en is dan drager, zonder zelf ziek te worden. Ongeveer 22% van de Nederlandse katten is drager, vooral jonge vrouwelijke katten.
Na besmetting kunnen katten de bacterie langdurig (tot 1 jaar) verspreiden. De besmetting kan door vlooien verspreid worden tussen katten. In ongeveer een derde van de kattenvlooien is de bacterie aangetoond.

Ontstaan van kattenkrabziekte

De aandoening ontstaat meestal enkele dagen tot zes weken na een krab of beet van een kat of door het likken van een kat aan wondjes.
Er treden rode bultjes op rondom de wond. Wanneer het wondje al bijna genezen is, kunnen één of soms meerdere lymfeklieren pijnlijk opzwellen. De zwelling ontstaat in een lymfeklier vlak bij de oorspronkelijke verwonding: bij benen en voeten meestal in de lies en bij armen en hand in de nek/of oksel. De patiënt kan zich ziek voelen, gebrek aan eetlust hebben en koorts of hoofdpijn hebben. Ongeveer 10% van alle patiënten heeft andere symptomen, zoals oogproblemen, die achteruitgang van het gezichtsvermogen veroorzaken, of zwelling in de hersenen, wat hoofdpijn of verdoving veroorzaakt. Bij vrijwel alle patiënten herstelt de huid zich vanzelf en verdwijnt de zwelling in de lymfeklieren binnen twee tot vijf maanden. Bij mensen met een slechte weerstand (bij gebruik van prednison, chemotherapie of aids) kunnen ook de lever en de milt aangetast worden.

Om kattenkrabziekte te voorkomen kan u de volgende voorzorgsmaatregelen nemen:

• Speel niet te wild met uw kat
  • Hygiëne na een beet of krab (wassen van de huid, wonddesinfectie en wondverzorging) is belangrijk
  • Neem bij bijtwonden en diepe krabwonden contact op met uw huisarts
  • Laat uw kat niet aan een huidwondje likken
  • Bestrijd vlooien

Behandeling

Meestal hoeft er niets gedaan te worden, en gaat de infectie vanzelf over. Als er een abces ontstaan is, moet deze soms open gemaakt worden en moet er antibiotica gegeven worden. Hou wondjes altijd goed in de gaten.