De dementerende kat

Vroeger werd een kat die regelmatig jongen kreeg gemiddeld zo’n 7 jaar oud. Tegenwoordig heeft een gecastreerde kat van 7 jaar nog een heel leven voor zich. Wie een kat in huis haalt zal hier gemiddeld zo’n 15 jaar plezier van hebben en er zijn veel katten die nog veel ouder worden dan dat. Regelmatig hoor je van katten die de 20 hebben gehaald of al gepasseerd zijn. Helaas is het zo dat met de hogere leeftijd van onze katten er ook meer ouderdomsproblemen komen. Eigenlijk te vergelijken met ons mensen. Van slechter horen en zien tot diabetes, hoge bloeddruk, hyperfunctie van de schildklier en zelfs dementie.

Niet wachten tot het zover is

Onderzoekers van de universiteit van Edinburgh hebben ontdekt dat katten kunnen leiden aan Alzheimer. Het heeft te maken met stoffen die het transport van signalen naar de hersencellen blokkeren. Dit zijn dezelfde stoffen die er bij ons, maar dus ook bij de katten voor zorgen dat we last krijgen van deze ziekte. En volgens verschillende studies heeft elke tweede huiskat die ouder is dan 15 jaar op de een of andere manier last van gedragsstoornissen. Maar ouderdoms dementie is voor de kat niet onontkoombaar. Het medische onderzoek heeft op dit gebied veel bereikt. Dementie kan niet volledig worden gestopt, maar de hersencellen kunnen dankzij medicijnen, voedingssupplementen en doelbewust ‘hersenjoggen’ worden beschermd waardoor het verloop van de ziekte wordt vertraagd. Hoe vroeger een kat wordt behandeld, hoe beter.

Hoe kun je ouderdomsdementie bij een kat herkennen?

De meest voorkomende symptomen van dementie zijn:

• ’s Nachts schreeuwen, soms ook overdag
  • Onzindelijkheid (vaak vanwege pijn)
  • Verward zijn, desoriëntatie
  • Problemen met het herkennen van tijd en ruimte. Als de kat wakker wordt heeft hij lang nodig tot hij weet wie hij is, waar hij is en wat hij wilde gaan doen
  • In huis met meerder katten kunnen plotseling ook sociale problemen ontstaan
  • Sommige katten vertonen symptomen van depressie

De kat wordt minder flexibel, prikkelbaar en soms ook bang. Een kat die symptomen van dementie vertoont moet naar de dierenarts want over het algemeen gaat dementie samen met andere lichamelijke problemen. De schildklierwaarden, de lever en nieren moeten worden gecontroleerd. Bovendien is het belangrijk dat de kat op pijn wordt gecontroleerd. Veel oude katten hebben gewrichtspijn wat ze vaak niet laten merken.

Wat kunt u nog meer doen?

Behalve een goede dierenarts hebben katten ook iemand nodig die hun steunt. Afwisseling met mate, spelletjes die niet te veel inspanning van de kat eisen, maar de hersenen stimuleren, zijn een goed hulpmiddel. Verder is het belangrijk dat de kat volgens een vaste structurele dagindeling leeft. Katten voelen zich het prettigst als de omgeving waarin ze leven te controleren en te beïnvloeden is en zeker voor katten met dementie is een vaste structuur heel belangrijk.

Vervang een kattenbak met een hoge instap voor een wat lagere en verwijder de deksel zodat de kat hier makkelijker in en uit kan stappen. Zorg voor afwisselend voer en een warme slaapplek die makkelijke toegankelijk is voor de oude kat.

dementerende-kat